روش های تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی

با فرا رسیدن فصل سرما، به دنبال محصولاتی هستیم که از ما در برابر خیس شدن و سرما محافظت کرده و دمای بدنمان را حفظ کنند، به همین دلیل سال به سال به دلایلی که همه می‌دانیم و از آن پیروی می‌کنیم، به محصولات چرم متوسل می‌شویم. شیک بودن محصولات چرمی ما را جذب خودشان می‌کنند، اما گاهی اوقات نمی‌دانیم چگونه چرم اصل را از چرم مصنوعی یا تقلبی تشخیص دهیم. در اینجا 6 نکته برای متمایز کردن آن‌ها خواهیم گفت.

بارها برای ما پیش آمده است که هنگام انتخاب محصول های چرمی مثل دستکش چرم یا کفش چرم خاصی، همیشه مردد هستیم تا بررسی کنیم که آیا این دستکش از چرم است یا چرم مصنوعی است؟! با این حال، برخی از ما نمی‌دانیم چگونه تفاوت بین این دو ماده را تشخیص دهیم و فقط می‌توانیم طرح یا رنگ را انتخاب کنیم، به طور خلاصه، تشخیص تفاوت بین یک محصول چرم اصل و یک محصول چرم مصنوعی همیشه راحت نیست و برای مردم تشخیص این که آیا یک محصول چرم واقعی است یا خیر، مشکل است.

برای شروع، اجازه دهید به طور خلاصه توضیح دهیم که هر کدام به خودی خود چه ماده‌ای هستند.

چرم طبیعی چیست؟

از پوست حیوان هایی که در صنعت تغذیه استفاده می شوند طی پروسه دباغی چرم طبیعی ساخته می‌شود و شامل گاو، گوسفند و بز می باشد. چرم طبیعی به دلیل کیفیتی که دارد و مزایایی که ارائه می دهد، همیشه دارای طرفداران بسیاری است.

مزایای چرم طبیعی چیست؟

چرم یک ماده طبیعی است. چرم ماده‌ای جاذب، تعریق ناپذیر و منعطف است، به همین دلیل در تابستان و زمستان قابل استفاده است. چرم تحریکات و تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها را کاهش می‌دهد، اگر کفش‌های چرمی بپوشید، پاهایتان بوی کمتری خواهند گرفت. کفش‌های چرمی با اشکال مختلف پا سازگاری و قالب‌گیری بهتری پیدا می‌کنند و این به این دلیل است که چرم انعطاف‌پذیرتر و کشسان‌تر از مواد مصنوعی است. چرم در برابر باران مقاوم است و می‌تواند ضد آب باشد. در زمستان، کفش‌های چرمی دمای پاهای شما را حفظ می‌کنند و اجازه نمی‌دهند سرمای زیادی به داخل کفش شما نفوذ کند. کفش چرمی در صورت تمایل قابل تعمیر است. کفش های چرمی دوام بیشتری دارند و کمتر از مواد مصنوعی فاسد می‌شوند، تخمین زده می شود که حداقل 4 سال طول عمر مفید دارند.

چرم طبیعی

چرم مصنوعی چیست؟

چرم مصنوعی بسیار شبیه چرم واقعی است، سطح و بافتی شبیه به چرم طبیعی دارد و قابلیت رنگ ‌شدن را دارند. چرم مصنوعی به دلیل قیمت ارزان اغلب به عنوان جایگزینی برای چرم واقعی استفاده می‌شود و برای به دست آوردن چرم مصنوعی نیازی به کشتن حیوانات نیست.

آیا چرم مصنوعی خوب است؟

چرم مصنوعی بسته به نحوه استفاده از آن و آنچه از آن ساخته می‌شود می‌تواند خوب باشد. به عنوان مثال، یک کیف دستی برای استفاده روزمره ممکن است فقط 1 تا 2سال دوام بیاورد، قبل از اینکه ترک خورده، فرسوده و به طور کلی غیرقابل استفاده به نظر برسد. در حالی که یک کیف دستی چرم طبیعی ممکن است 10 تا 20 سال دوام بیاورد، تنها با مراقبت و نگهداری اولیه، قبل از اینکه بسیار فرسوده شود. در این صورت، چرم‌های مصنوعی گزینه‌ی خیلی خوبی نیستند که برای مدت طولانی یا چندین دهه استفاده شوند. بنابراین به طور کلی، اثربخشی آن به شرایط و استفاده خاص بستگی دارد. همچنین، این ماده به طور کلی از نظر قیمت بسیار کمتر از چرم طبیعی است. بنابراین، بسته به نیاز، هزینه کمتر و خواص مواد ممکن است آن را به یک انتخاب عالی تبدیل کند.

تفاوت بین چرم مصنوعی و اصل

برای جلوگیری از سردرگمی در آینده هنگام انتخاب نوع چرم، روش‌هایی را به شما نشان می دهیم که به شما در تشخیص و تمایز آن‌ها کمک می کند:

قیمت: چرم اصل معمولاً گرانتر است و دلیل آن این است که شما باید قبل از رسیدن به محصول نهایی فرآیندهای زیادی را طی کنید زیرا چرم اصل از پوست حیوان ها گرفته می‌شود، نمک می‌خورد و با مواد شیمیایی و ضدعفونی می‌شود تا گواهی‌های بهداشتی برای تولیدات، واردات و صادرات داشته باشد. همانطور که انتظار می‌رود زمان و هزینه بیشتری می‌طلبد و به همین دلیل گرانتر است.

بافت: چرم اصیل به این دلیل شناخته می‌شود که معمولاً سطحی صاف و نرم دارد، بر خلاف چرم مصنوعی که معمولاً سفت است، در ضمن اگر مقداری از آن را در دستتان مچاله کنید و بعد از رها کردن به حالت قبل برنگردد به این معنی است که چرم طبیعی نیست. چرم طبیعی با لمس می‌تواند گرما را منتقل کند در حالی که چرم مصنوعی احساس چیزی سرد و بی روح را به شما انتقال می‌دهد. علاوه بر این، چرم قابلیت ارتجاعی بهتر و بیشتری نسبت به چرم مصنوعی دارد، زیرا اگر سطح چرم را با انگشت فشار دهیم متوجه چین و چروک‌های کوچکی می‌شویم که به طور طبیعی از بین می‌روند که در مورد چرم مصنوعی این اتفاق نمی‌افتد.

بو: بوی یک تکه لباس یا چرم مصنوعی شبیه به بوی پلاستیک است و مانند چرم طبیعی مشخص نیست که به گفته چندین نفر بوی طبیعی از خود متصاعد می کند که توضیح آن دشوار است اما مطمئناً می‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم.

هنگام سوزاندن: اگرچه امتحان آن در فروشگاه غیر ممکن است اما در هنگام سوزاندن الیاف پشتی لباس می‌توانید تشخیص دهید که محصول شما چه نوع چرمی است. به طور خلاصه، هنگام سوختن، چرم مصنوعی بوی پلاستیک سوخته می‌دهد در حالی که چرم طبیعی بوی موهای سوخته می‌دهد زیرا از موجودات زنده ساخته شده است.

ظاهر: چرم معمولی را می‌توان با دیدن بافت و منافذ چرم تشخیص داد که بسیار متفاوت از چرم مصنوعی است. در صورت امکان چرم را برگردانید و متوجه شوید که در پشت آن چرم جیر است. اگر پشت آن جیر وجود داشته باشد، مطمئناً چرم واقعی است. در برخی از محصولات چرم آستری توسط کارخانه داخل چرم دوخته می‌شود، به طور مثال اگر داخل کیف مثلاً چرم آستری داشته باشد نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

نتیجه گیری

برای افزایش مهارت‌های خود در تشخیص چرم مصنوعی در مقابل چرم واقعی، زمانی را صرف مقایسه چرم‌هایی کنید که می‌دانید تقلبی هستند و چرم‌هایی را که می‌دانید اصل هستند. با تمرین می‌توانید ببینید که آیا قطعه‌ای که می‌خرید واقعاً ارزش دارد یا خیر. در پایان، وقتی یاد بگیرید چرم واقعی و تقلبی را تشخیص دهید، از پول و دردسر زیادی برای مراقبت از چرم صرفه جویی خواهید کرد .